Need help building a gaming PC!

Is this a good build?


  • Total voters
    4

Mr. Detective

NATO Special Operative
Veteran
Joined
Sep 9, 2012
Messages
618
Reaction score
206
First Language
English
Primarily Uses
N/A
OK. That was the last straw. Safe mode, DDU, all that TDR tricks didn't work. Just had another restart. Funny thing is that even though I disabled automatic restart so I can see the BSoD screen, it restarted anyway. Lol. I'll have to send an RMA request to Amazon. Hope they will accept. I threw the box away already...

Lucky for you, lol. Learn from my experience. Don't get an AMD GPU.

Now, I'm probably gonna get the 2060. Question is, which one? This is the most affordable one
EVGA 2060 KO
Edit: Wait a minute... It doesn't have a backplate...? WTF? Or is that the old version...?

I'm gonna check reviews to see if this one is worth buying. I mean, low price is tempting, but I don't wanna deal with any headaches that come later on. If you know anything about it, please let me know as well.
 
Last edited:

JamesRyan

Game Designer
Veteran
Joined
Sep 13, 2014
Messages
684
Reaction score
212
First Language
Vietnamese
Primarily Uses
RMMV
The AMD GPUs are not actually bad, just this 5000 series and the recent drivers, lol. I will wait for their next-gen ones to see if things are gonna be different. But I admit that AMD is behind NVIDIA in this GPU war. The 2060 KO has a backplate. This thing means to compete with the RX 5600XT. It may not have a good cooler system as the gaming X one, but its price is attractive, so I think it is not a bad option. You do not need to worry much about the RTX 2000 and GTX 1600 series. As far as I know, they are all good, unless the problem comes from other components. If you need a review for this 2060 KO, you may find it HERE.
 

Mr. Detective

NATO Special Operative
Veteran
Joined
Sep 9, 2012
Messages
618
Reaction score
206
First Language
English
Primarily Uses
N/A
Yeah, I've been reading and watching reviews and benchmarks. I'm still deciding between either 1660 Super or 2060. It might not mean much, but man, those MSI ones sure look attractive, especially with those RGB and fan design, lol. Too bad the price is over the top. If I don't care much for ray-tracing, and sticks with my 1080p monitor, maybe I'll go with the 1660 Super and upgrade GPU + monitor later. Maybe in about 5 years or so, I'll jump to 4k. Hope the technology will be more affordable and more mainstream. But now, I have a 3600 CPU. Wonder if that thing will last long? XD But for now, I think I'll wait a for a bit longer, for some sort of sale.
One thing I'm concerned about is when I RMA this card, I'm gonna have to connect HDMI from my motherboard. For some reason, there's no signal when I plug the HDMI cable into my motherboard's port. Do I have to remove the GPU for it to work...?

Also, this confirms Radeon is the culprit. New bugs:



Finally got the BSoD.



Was playing CS, another guy got disconnected. "Lol he got disconnected" immediately after I typed that, the game crashed. Tried to launch it again and got BSoD. I think a certain holy man is watching me...
 

JamesRyan

Game Designer
Veteran
Joined
Sep 13, 2014
Messages
684
Reaction score
212
First Language
Vietnamese
Primarily Uses
RMMV
Once you RMA your graphics card, you will have to wait for your new one. Ryzen 5 3600 does not have an integrated GPU. Only the Ryzen CPUs with G suffix (like Ryzen 5 3400G) has it. You don't need to care much about the ray tracing. The RTX 2060 is still suffering when running this feature. It has potential, but at this moment, it is too soon. The RTX 2060 has the performance of GTX 1080, while GTX 1660S only has the performance of GTX 1070.

And for now, 6-core CPU is a sweet spot for gaming, but I think in the next 5 years, CPUs with 8 cores will replace because PS5 is currently using an 8-core CPU. You can still upgrade to a Ryzen 7 4700X in the future with your current motherboard, so just do not worry much about this. However, gaming on 4K requires a very powerful GPU. Even the RTX 2080Ti cannot be stable at 60FPS with the highest settings on some current games (like Red Dead Redemption 2).
 

Mr. Detective

NATO Special Operative
Veteran
Joined
Sep 9, 2012
Messages
618
Reaction score
206
First Language
English
Primarily Uses
N/A
Once you RMA your graphics card, you will have to wait for your new one. Ryzen 5 3600 does not have an integrated GPU. Only the Ryzen CPUs with G suffix (like Ryzen 5 3400G) has it. You don't need to care much about the ray tracing. The RTX 2060 is still suffering when running this feature. It has potential, but at this moment, it is too soon. The RTX 2060 has the performance of GTX 1080, while GTX 1660S only has the performance of GTX 1070.

And for now, 6-core CPU is a sweet spot for gaming, but I think in the next 5 years, CPUs with 8 cores will replace because PS5 is currently using an 8-core CPU. You can still upgrade to a Ryzen 7 4700X in the future with your current motherboard, so just do not worry much about this. However, gaming on 4K requires a very powerful GPU. Even the RTX 2080Ti cannot be stable at 60FPS with the highest settings on some current games (like Red Dead Redemption 2).
Wait. I know I'm not gonna be to do any gaming without a proper GPU, but what about anything else? I'm still gonna be able to use my PC for normal tasks, right? Lol. But again, I don't know why my audio doesn't work if I plug the HDMI into the motherboard instead. What gives?

I actually would prefer if I don't have to upgrade to a new CPU soon. Benchmarks show the 2060 to be on average 10-20 fps faster, and at least $40 more expensive. It's possible I'll get a 1660 Super instead and skip the 2000 cards. No RTX and DLSS 2 for now. But having an extra 20 fps or so can be pretty useful in some games, like BF or FF. I don't play demanding AAA titles like RDD2, but god helps me if I ever feel like playing something on that caliber. Doom and FF (and maybe BF) are probably the most demanding games I'll play. Other games like Tekken, Yakuza, DBZ, probably won't be too hard, I think. Truth is, I wanted something more powerful than the PS5, hence the 3600+5600+1440p combo. But now the only thing I'm keeping is the 3600. Guess I'll stay with 1080p for another 4-5 years, lol. You're planning to upgrade soon?
 

JamesRyan

Game Designer
Veteran
Joined
Sep 13, 2014
Messages
684
Reaction score
212
First Language
Vietnamese
Primarily Uses
RMMV
Unfortunately, you can do nothing without a GPU. The video connectors on the motherboard only work with G suffix CPUs. If you do not play AAA games much or do not require the games to run at the highest settings with 60+ FPS, then the 1660S can handle well. Skipping RTX 2000 series is not a bad choice, because the RTX 3000 series will be launched later this year. For now, with your current system, I think you should stay with 1080p for a couple of years. I am also using R5 3600 and GTX 1070 to run games on 1080p. I still have not thought about 4K, but I did think of 1440p. I am currently waiting for the new CPUs and GPUs from both AMD and NVIDIA. Rumors say that they will have much better performance at a reasonable price. If it is true, I will upgrade my GPU to handle 1440p next year.
 

Mr. Detective

NATO Special Operative
Veteran
Joined
Sep 9, 2012
Messages
618
Reaction score
206
First Language
English
Primarily Uses
N/A
Unfortunately, you can do nothing without a GPU. The video connectors on the motherboard only work with G suffix CPUs.
I'm... starting to think that I might have the choice with AMD... I don't think Intel CPUs are like that, no? Nevertheless, seems like I can't wait for a sale now, lol.
 

JamesRyan

Game Designer
Veteran
Joined
Sep 13, 2014
Messages
684
Reaction score
212
First Language
Vietnamese
Primarily Uses
RMMV
I'm... starting to think that I might have the choice with AMD... I don't think Intel CPUs are like that, no? Nevertheless, seems like I can't wait for a sale now, lol.
Intel also has CPUs with F suffix (like i5 9400F), which are the same. This new trend providing us good CPUs with reasonable price, because they know most of us are using discrete GPUs for gaming. Going with AMD at this time is a good choice with the following reasons:

- The AM4 sockets will support at least one more generation (Ryzen 4000), so you still can upgrade in the future without changing your motherboard, while Intel keeps changing sockets every one or two generations, forcing you to upgrade both.

- 7nm process from TSMC allows the Ryzen CPUs to have great performance while draining less energy and producing less heat. Intel has still been stuck at their 14nm for half of a decade (since core i 6000), and they keep adding more cores into their CPUs to compete with AMD, which of course causes them to be power-hunger and producing more heat.

- Intel may still beat AMD in single-core gaming (though the gap is too small to mention since ryzen 3000), but in both gaming and multi-tasking, AMD CPUs dominate. I assume that you are not just play games, right?

Just do not worry about your choice. You will not regret for what you have chosen.
 
Last edited:

Mr. Detective

NATO Special Operative
Veteran
Joined
Sep 9, 2012
Messages
618
Reaction score
206
First Language
English
Primarily Uses
N/A
I meant "made the wrong choice", lol. Damn, my head. I'm getting old now.
 

JamesRyan

Game Designer
Veteran
Joined
Sep 13, 2014
Messages
684
Reaction score
212
First Language
Vietnamese
Primarily Uses
RMMV
I meant "made the wrong choice", lol. Damn, my head. I'm getting old now.
The CPU is not, but the GPU... Well... I did not even think it was so bad like that, or maybe you are just a bit unlucky to receive a faulty GPU, so let's just stick with NVIDIA for a while.
 

Users Who Are Viewing This Thread (Users: 0, Guests: 1)

Latest Threads

Latest Posts

Latest Profile Posts

I didn't think I'd spend the evening jamming out to the battle theme of a Hole Punch.
Welcome back to the dark era, where everything is in dark mode!
.
.
.
I'm not complaining! :o
Currently without internet due to storm damage and most of our state is devastated. No idea how long I'll be unable to log onto here, but I'll answer questions as soon as I can.
This is supposed to be pso2 photon blast inspired animation
I'm sure this question's been asked before, but I can't find an answer: is there any way to run the Steam version of RPGMaker *without* being logged into Steam? It's a frustrating extra step sometimes.

Forum statistics

Threads
100,716
Messages
978,719
Members
132,336
Latest member
shorp_
Top